ПРОТИВОДЕЙСТВАМЕ НА ФИНАНСОВИТЕ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ С ЕКСПЕРТИЗА, ПОчТЕНОСТ И СЪТРУДНИЧЕСТВО

🎣Фишинг измама и кражба на лични данни

Какво представлява фишинг измамата?

Фишингът е форма на онлайн измама, при която престъпници се опитват да ви подмамят да споделите лични, банкови или други чувствителни данни, като се представят за реални организации – банки, куриерски фирми, онлайн магазини и др.
Най-често се извършва чрез имейли, съобщения или обаждания, като измамниците използват фалшиви сайтове и съобщения, които изглеждат достоверно.

Целта е да се сдобият с:

  • Потребителски имена и пароли.

  • Данни за банкови карти.

  • ЕГН, адреси и друга чувствителна информация.

Форми на фишинг измами:

  • Имейл фишинг – имейл уж от банка или институция с линк към фалшив сайт, където се искат данни.

  • SMS фишинг (smishing) – SMS за „проблем с пратка“, „блокирана карта“ или друга „спешна“ ситуация.

  • Фалшиви сайтове – копия на реални, където въвеждате данните си, мислейки, че са официални.

  • Телефонни обаждания (vishing) – престъпници се представят за банкови или институционални служители и искат лични данни.

Индикации за измама:

  • Съобщения с правописни или граматически грешки.

  • Имейли или съобщения от странни адреси или номера.

  • Линкове към непознати или подозрителни домейни (напр. bank-login-security.com вместо bank.bg).

  • Натиск за спешни действия – „Вашата карта ще бъде блокирана“, „Пратката ви ще бъде върната“.

Последствия:

  • Кражба на лични данни – използвани за други измами.

  • Източване на банкови карти – при споделяне на данни.

  • Достъп до онлайн акаунти – банкиране, социални мрежи, имейл.

  • Неоторизирани преводи или покупки от ваше име.

Как да се предпазим?

  • Не отваряйте линкове от съмнителни имейли или съобщения.

  • Проверявайте адреса на сайта, преди да въведете лични данни – използвайте само официални домейни.

  • Не споделяйте лични или банкови данни по телефон или съобщения.

  • При съмнение – свържете се с банката или компанията през официалните им канали.

  • Използвайте двуфакторна автентикация за онлайн профилите си.

  • Поддържайте антивирусния софтуер актуален.

Какво да направите, ако вече сте станали жертва?

  1. Прекратете всякаква комуникация с измамника.

  2. Сменете паролите за имейли, банки и важни акаунти.

  3. Блокирайте банковите карти или онлайн банкирането, ако сте споделили данни.

  4. Уведомете банката си:

    • Ако сте направили плащане с кредитна/ дебитна карта, поискайте оспорване на трансакцията и възстановяване на сумата;

    • Помолете за блокиране на преводи, ако е възможно;

    • Сменете паролите за интернет/мобилно банкиране;

  5. Подайте сигнал до компетентните органи.

Към кого да се обърнете?

  • Киберсигурност на МВРcybercrime.bg

  • Комисия за защита на личните данни (КЗЛД)cpdp.bg

Полезни линкове: