ПРОТИВОДЕЙСТВАМЕ НА ФИНАНСОВИТЕ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ С ЕКСПЕРТИЗА, ПОчТЕНОСТ И СЪТРУДНИЧЕСТВО
🎣Фишинг измама и кражба на лични данни
Какво представлява фишинг измамата?
Фишингът е форма на онлайн измама, при която престъпници се опитват да ви подмамят да споделите лични, банкови или други чувствителни данни, като се представят за реални организации – банки, куриерски фирми, онлайн магазини и др.
Най-често се извършва чрез имейли, съобщения или обаждания, като измамниците използват фалшиви сайтове и съобщения, които изглеждат достоверно.
Целта е да се сдобият с:
Потребителски имена и пароли.
Данни за банкови карти.
ЕГН, адреси и друга чувствителна информация.
Форми на фишинг измами:
Имейл фишинг – имейл уж от банка или институция с линк към фалшив сайт, където се искат данни.
SMS фишинг (smishing) – SMS за „проблем с пратка“, „блокирана карта“ или друга „спешна“ ситуация.
Фалшиви сайтове – копия на реални, където въвеждате данните си, мислейки, че са официални.
Телефонни обаждания (vishing) – престъпници се представят за банкови или институционални служители и искат лични данни.
Индикации за измама:
Съобщения с правописни или граматически грешки.
Имейли или съобщения от странни адреси или номера.
Линкове към непознати или подозрителни домейни (напр. bank-login-security.com вместо bank.bg).
Натиск за спешни действия – „Вашата карта ще бъде блокирана“, „Пратката ви ще бъде върната“.
Последствия:
Кражба на лични данни – използвани за други измами.
Източване на банкови карти – при споделяне на данни.
Достъп до онлайн акаунти – банкиране, социални мрежи, имейл.
Неоторизирани преводи или покупки от ваше име.
Как да се предпазим?
Не отваряйте линкове от съмнителни имейли или съобщения.
Проверявайте адреса на сайта, преди да въведете лични данни – използвайте само официални домейни.
Не споделяйте лични или банкови данни по телефон или съобщения.
При съмнение – свържете се с банката или компанията през официалните им канали.
Използвайте двуфакторна автентикация за онлайн профилите си.
Поддържайте антивирусния софтуер актуален.
Какво да направите, ако вече сте станали жертва?
Прекратете всякаква комуникация с измамника.
Сменете паролите за имейли, банки и важни акаунти.
Блокирайте банковите карти или онлайн банкирането, ако сте споделили данни.
Уведомете банката си:
Ако сте направили плащане с кредитна/ дебитна карта, поискайте оспорване на трансакцията и възстановяване на сумата;
Помолете за блокиране на преводи, ако е възможно;
Сменете паролите за интернет/мобилно банкиране;
Подайте сигнал до компетентните органи.
Към кого да се обърнете?
Киберсигурност на МВР – cybercrime.bg
Комисия за защита на личните данни (КЗЛД) – cpdp.bg
Полезни линкове:
KОНТАКТИ
membership@baafce.bg
Copyright © 2025 Bulgarian Association of Anti-Financial Crime Experts - All rights reserved.