ПРОТИВОДЕЙСТВАМЕ НА ФИНАНСОВИТЕ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ С ЕКСПЕРТИЗА, ПОчТЕНОСТ И СЪТРУДНИЧЕСТВО
🛒Измами при онлайн пазаруване и фалшиви магазини
Какво представляват измамите при онлайн търговия?
С развитието на онлайн търговията нараства и рискът от измами.
Фалшиви онлайн магазини и обяви примамват с ниски цени и изгодни оферти, но вместо очакваната стока клиентите остават без пари и без продукт.
В капана на тези измами могат да попаднат хора от всякаква възраст и образование.
Чести сценарии:
Фалшиви онлайн магазини с изключително ниски цени – след плащане стоката никога не пристига.
Фалшиви обяви в сайтове за търговия – изисква се авансово плащане, след което контактът прекъсва.
Фалшиви giveaway кампании и анкети – искат лични/банкови данни с обещание за награда.
Фишинг съобщения (имейли или SMS) с линкове към фалшиви сайтове, имитиращи куриери или банки.
След плащане комуникацията спира, а потребителят няма възможност за връзка с „продавача“.
Индикации за измама:
Липсват фирмени данни в сайта – няма реален адрес, телефон или регистрация.
Изисква се само предварително плащане (банков превод, криптовалута).
Сайтът е нов, с евтин дизайн или имитация на популярен магазин.
Цените са значително по-ниски от средните на пазара.
Линкове към непознати домейни или подозрителни уеб адреси.
Няма опция за наложен платеж или сигурен метод на плащане.
Как да се предпазим?
Проверявайте сайта – потърсете отзиви, проверете фирмените данни и домейна.
Не се доверявайте на прекалено ниски цени – често са капан.
Плащайте чрез сигурни методи – кредитна карта, наложен платеж или платформи със защита за купувача.
Проверете дали сайтът използва HTTPS (катинарче в адресната лента).
Избягвайте сайтове, които приемат само банков превод.
При пазаруване в непознат сайт – следете дали стоката е изпратена чрез куриерски тракинг линк.
Никога не въвеждайте банкови или лични данни, ако не сте сигурни в легитимността на сайта.
Не отваряйте линкове от съмнителни съобщения или реклами в социалните мрежи.
Към кого да се обърнете?
Вашата банка – при съмнение за измамно плащане.
Комисия за защита на потребителите (КЗП) – kzp.bg
МВР / ГДБОП – Киберпрестъпления – gdbop.bg
Европейски потребителски център България – ecc.bg
Какво да направите, ако вече сте станали жертва?
Уведомете банката си:
Ако сте направили плащане с кредитна/ дебитна карта, поискайте оспорване на трансакцията и възстановяване на сумата;
Помолете за блокиране на преводи, ако е възможно;
Сменете паролите за интернет/мобилно банкиране;
Полезни линкове:
KОНТАКТИ
membership@baafce.bg
Copyright © 2025 Bulgarian Association of Anti-Financial Crime Experts - All rights reserved.